Artikel
1 - Definities
In deze
voorwaarden wordt verstaan onder:
1.
Ondernemer: de natuurlijke of rechtspersoon die producten en/of
diensten op afstand aan consumenten aanbiedt;
2.
Consument: de natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening
van beroep of bedrijf en een overeenkomst op afstand aangaat met de
ondernemer;
3. Overeenkomst op
afstand: een overeenkomst waarbij in het kader van een door de
ondernemer georganiseerd systeem voor verkoop op afstand van
producten en/of diensten, tot en met het sluiten van de overeenkomst
uitsluitend gebruik gemaakt wordt van een of meer technieken voor
communicatie op afstand;
4. Techniek
voor communicatie op afstand: middel dat kan worden gebruikt voor het
sluiten van een overeenkomst, zonder dat consument en ondernemer
gelijktijdig in dezelfde ruimte zijn samengekomen; 5. Bedenktijd: de
termijn waarbinnen de consument gebruik kan maken van zijn
herroepingsrecht;
6.
Herroepingsrecht: de mogelijkheid voor de consument om binnen de
bedenktijd af te zien van de overeenkomst op afstand;
7.
Dag: kalenderdag;
8. Duurtransactie:
een overeenkomst op afstand met betrekking tot een reeks van
producten en/of diensten, waarvan de leverings en/of
afnameverplichting in de tijd is gespreid;
9.
Duurzame gegevensdrager: elk middel dat de consument of ondernemer in
staat stelt om informatie die aan hem persoonlijk is gericht, op te
slaan op een manier die toekomstige raadpleging en ongewijzigde
reproductie van de opgeslagen informatie mogelijk maakt.
Artikel
2 - Identiteit van de ondernemer
HappyGlasses.nl
Mispelgaarde
13
2723BE
Zoetermeer
Telefoonnummer: +31
(0)79 889 82 35
E-mailadres:
info@happyglasses.nl
KvK-nummer: 50815407
BTW-identificatienummer: NL198978595B01
Artikel
3 - Toepasselijkheid
1. Deze
algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van de
ondernemer en op elke tot stand gekomen overeenkomst op afstand
tussen ondernemer en consument.
2.
Voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, wordt de tekst van
deze algemene voorwaarden aan de consument beschikbaar gesteld.
Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de
overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven dat de
algemene voorwaarden bij de ondernemer zijn in te zien en zij op
verzoek van de consument zo spoedig mogelijk kosteloos worden
toegezonden.
3. Indien de
overeenkomst op afstand elektronisch wordt gesloten, kan in afwijking
van het vorige lid en voordat de overeenkomst op afstand wordt
gesloten, de tekst van deze algemene voorwaarden langs elektronische
weg aan de consument ter beschikking worden gesteld op zodanige wijze
dat deze door de consument op een eenvoudige manier kan worden
opgeslagen op een duurzame gegevensdrager. Indien dit redelijkerwijs
niet mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op afstand wordt
gesloten, worden aangegeven waar van de algemene voorwaarden langs
elektronische weg kan worden kennisgenomen en dat zij op verzoek van
de consument langs elektronische weg of op andere wijze kosteloos
zullen worden toegezonden.
4. Voor
het geval dat naast deze algemene voorwaarden tevens specifieke
product- of dienstenvoorwaarden van toepassing zijn, is het tweede en
derde lid van overeenkomstige toepassing en kan de consument zich in
geval van tegenstrijdige algemene voorwaarden steeds beroepen op de
toepasselijke bepaling die voor hem het meest gunstig is.
Artikel
4 - Het aanbod
1. Indien een
aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden
geschiedt, wordt dit nadrukkelijk in het aanbod vermeld.
2.
Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de
aangeboden producten en/of diensten. De beschrijving is voldoende
gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de
consument mogelijk te maken. Als de ondernemer gebruik maakt van
afbeeldingen zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van de
aangeboden producten en/of diensten. Kennelijke vergissingen of
fouten in het aanbod binden de ondernemer niet.
3.
Elk aanbod bevat zodanige informatie, dat voor de consument duidelijk
is wat de rechten en verplichtingen zijn, die aan de aanvaarding van
het aanbod zijn verbonden. Dit betreft in het bijzonder:
-
de prijs inclusief belastingen;
- de
eventuele kosten van aflevering;
- de
wijze waarop de overeenkomst tot stand zal komen en welke handelingen
daarvoor nodig zijn;
- het al dan
niet van toepassing zijn van het herroepingsrecht;
-
de wijze van betaling, aflevering of uitvoering van de
overeenkomst;
- de termijn voor
aanvaarding van het aanbod, dan wel de termijn voor het gestand doen
van de prijs;
- de hoogte van
het tarief voor communicatie op afstand indien de kosten van het
gebruik van de techniek voor communicatie op afstand worden berekend
op een andere grondslag dan het basistarief;
-
indien de overeenkomst na de totstandkoming wordt gearchiveerd, op
welke wijze deze voor de consument te raadplegen is;
-
de wijze waarop de consument voor het sluiten van de overeenkomst van
door hem niet gewilde handelingen op de hoogte kan geraken, alsmede
de wijze waarop hij deze kan herstellen voordat de overeenkomst tot
stand komt;
- de eventuele talen
waarin, naast het Nederlands, de overeenkomst kan worden gesloten;
-
de gedragscodes waaraan de ondernemer zich heeft onderworpen en de
wijze waarop de consument deze gedragscodes langs elektronische weg
kan raadplegen; en
- de minimale duur
van de overeenkomst op afstand in geval van een overeenkomst die
strekt tot voortdurende of periodieke aflevering van producten of
diensten.
Artikel 5 - De
overeenkomst
1. De
overeenkomst komt, onder voorbehoud van het bepaalde in lid 4, tot
stand op het moment van aanvaarding door de consument van het aanbod
en het voldoen aan de daarbij gestelde voorwaarden.
2.
Indien de consument het aanbod langs elektronische weg heeft
aanvaard, bevestigt de ondernemer onverwijld langs elektronische weg
de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod. Zolang de ontvangst
van deze aanvaarding niet is bevestigd, kan de consument de
overeenkomst ontbinden.
3. Indien de
overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft de ondernemer
passende technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging
van de elektronische overdracht van data en zorgt hij voor een
veilige webomgeving. Indien de consument elektronisch kan betalen,
zal de ondernemer daartoe passende veiligheidsmaatregelen in acht
nemen.
4. De ondernemer kan zich -
binnen wettelijke kaders - op de hoogte stellen of de consument aan
zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, alsmede van al die feiten
en factoren die van belang zijn voor een verantwoord aangaan van de
overeenkomst op afstand. Indien de ondernemer op grond van dit
onderzoek goede gronden heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, is
hij gerechtigd gemotiveerd een bestelling of aanvraag te weigeren of
aan de uitvoering bijzondere voorwaarden te verbinden.
5.
De ondernemer zal bij het product of dienst aan de consument de
volgende informatie, schriftelijk of op zodanige wijze dat deze door
de consument op een toegankelijke manier kan worden opgeslagen op een
duurzame gegevensdrager, meesturen:
a.
het bezoekadres van de vestiging van de ondernemer waar de consument
met klachten terecht kan;
b. de
voorwaarden waaronder en de wijze waarop de consument van het
herroepingsrecht gebruik kan maken, dan wel een duidelijke melding
inzake het uitgesloten zijn van het herroepingsrecht;
c.
de informatie over bestaande service na aankoop en garanties;
d.
de in artikel 4 lid 3 van deze voorwaarden opgenomen gegevens, tenzij
de ondernemer deze gegevens al aan de consument heeft verstrekt voorr
de uitvoering der overeenkomst;
e. de
vereisten voor opzegging van de overeenkomst indien de overeenkomst
een duur heeft van meer dan een jaar of van onbepaalde duur is.
6.
Indien de ondernemer zich heeft verplicht tot het leveren van een
reeks van producten of diensten is de bepaling in het vorige lid
slechts van toepassing op de eerste levering.
Artikel
6a - Herroepingsrecht bij levering van producten
1.
Bij de aankoop van producten heeft de consument de mogelijkheid de
overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende
veertien werkdagen. Deze termijn gaat in op de dag na ontvangst van
het product door of namens de consument. U heeft daarbij ook nogmaals
veertien dagen om het product aan ons te retourneren.
2.
Tijdens deze termijn zal de consument zorgvuldig omgaan met het
product en de verpakking. Hij zal het product slechts in die mate
uitpakken of gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen
beoordelen of hij het product wenst te behouden. Indien hij van zijn
herroepingsrecht gebruik maakt, zal hij het product met alle
geleverde toebehoren en - indien redelijkerwijze mogelijk - in de
originele staat en verpakking aan de ondernemer retourneren, conform
de door de ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke
instructies.
Artikel 6b -
Herroepingsrecht bij levering van diensten
1.
Bij levering van diensten heeft de consument de mogelijkheid de
overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende
veertien werkdagen, ingaande op de dag van het aangaan der
overeenkomst. U heeft daarbij ook nogmaals veertien dagen om het
product aan ons te retourneren.
2.
Om gebruik te maken van zijn herroepingsrecht, zal de consument zich
richten naar de door de ondernemer bij het aanbod en/of uiterlijk bij
de levering ter zake verstrekte redelijke en duidelijke
instructies.
Artikel 7 -
Kosten in geval van herroeping
1.
Indien de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, komen
ten hoogste de kosten van terugzending voor zijn rekening.
2.
Indien de consument een bedrag betaald heeft, zal de ondernemer dit
bedrag zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen veertien dagen na
de terugzending of herroeping, terugbetalen.
Artikel
8 - Uitsluiting herroepingsrecht
1.
Indien de consument niet over een herroepingsrecht beschikt, kan dit
door de ondernemer alleen worden uitgesloten indiende ondernemer dit
duidelijk in het aanbod, althans tijdig voor het sluiten van de
overeenkomst, heeft vermeld.
2.
Uitsluiting van het herroepingsrecht is slechts mogelijk voor
producten:
a) die door de
ondernemer tot stand zijn gebracht overeenkomstig specificaties van
de consument;
b) die duidelijk
persoonlijk van aard zijn;
c) die
door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;
d)
die snel kunnen bederven of verouderen;
e)
waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiele markt
waarop de ondernemer geen invloed heeft;
f)
voor losse kranten en tijdschriften;
g)
voor audio- en video-opnamen en computersoftware waarvan de consument
de verzegeling heeft verbroken.
3.
Uitsluiting van het herroepingsrecht is slechts mogelijk voor
diensten:
a) betreffende logies,
vervoer, restaurantbedrijf of vrijetijdsbesteding te verrichten op
een bepaalde datum of tijdens een bepaalde periode;
b)
waarvan de levering met uitdrukkelijke instemming van de consument is
begonnen voordat de bedenktijd is verstreken;
c)
betreffende weddenschappen en loterijen.
Artikel
9 - De prijs
1. Gedurende de in
het aanbod vermelde geldigheidsduur worden de prijzen van de
aangeboden producten en/of diensten niet verhoogd, behoudens
prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in BTW tarieven.
2.
In afwijking van het vorige lid kan de ondernemer producten of
diensten waarvan de prijzen gebonden zijn aan schommelingen op de
financiele markt en waar de ondernemer geen invloed op heeft, met
variabele prijzen aanbieden. Deze gebondenheid aan schommelingen en
het feit dat eventueel vermelde prijzen richtprijzen zijn, worden bij
het aanbod vermeld.
3.
Prijsverhogingen binnen 3 maanden na de totstandkoming van de
overeenkomst zijn alleen toegestaan indien zij het gevolg zijn van
wettelijke regelingen of bepalingen.
4.
Prijsverhogingen vanaf 3 maanden na de totstandkoming van de
overeenkomst zijn alleen toegestaan indien de ondernemer dit bedongen
heeft en:
a) deze het gevolg
zijn van wettelijke regelingen of bepalingen; of
b)
de consument de bevoegdheid heeft de overeenkomst op te zeggen tegen
de dag waarop de prijsverhoging ingaat.
5.
De in het aanbod van producten of diensten genoemde prijzen zijn
inclusief BTW.
Artikel 10 -
Conformiteit en Garantie
1. De
ondernemer staat er voor in dat de producten en/of diensten voldoen
aan de overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, aan de
redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de
datum van de totstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke
bepalingen en/of overheidsvoorschriften.
2.
Een door de ondernemer, fabrikant of importeur als garantie
aangeboden regeling doet niets af aan de rechten en vorderingen die
de consument ter zake van een tekortkoming in de nakoming van de
verplichtingen van de ondernemer jegens de ondernemer kan doen gelden
op grond van de wet en/of de overeenkomst op afstand.
Artikel
11 - Levering en uitvoering
1. De
ondernemer zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij
het in ontvangst nemen en bij de uitvoering van bestellingen van
producten en bij de beoordeling van aanvragen tot verlening van
diensten.
2. Als plaats van levering
geldt het adres dat de consument aan het bedrijf kenbaar heeft
gemaakt.
3. Met inachtneming van
hetgeen hierover in artikel 4 van deze algemene voorwaarden is
vermeld, zal het bedrijf geaccepteerde bestellingen met bekwame spoed
doch uiterlijk binnen 30 dagen uitvoeren tenzij een langere
leveringstermijn is afgesproken. Indien de bezorging vertraging
ondervindt, of indien een bestelling niet dan wel slechts
gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt de consument hiervan
uiterlijk een maand nadat hij de bestelling geplaatst heeft bericht.
De consument heeft in dat geval het recht om de overeenkomst zonder
kosten te ontbinden.
4. In geval van
ontbinding conform het vorige lid zal de ondernemer het bedrag dat de
consument betaald heeft zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 30
dagen na ontbinding, terugbetalen.
5.
Indien levering van een besteld product onmogelijk blijkt te zijn,
zal de ondernemer zich inspannen om een vervangend artikel
beschikbaar te stellen. Uiterlijk bij de bezorging zal op duidelijke
en begrijpelijke wijze worden gemeld dat een vervangend artikel wordt
geleverd. Bij vervangende artikelen kan het herroepingsrecht niet
worden uitgesloten. De kosten van retourzending zijn voor rekening
van de ondernemer.
6. Het risico van
beschadiging en/of vermissing van producten berust tot het moment van
bezorging aan de consument bij de ondernemer, tenzij uitdrukkelijk
anders is overeengekomen.
Artikel
12 - Duurtransacties
1. De
consument kan een overeenkomst die voor onbepaalde tijd is aangegaan
te allen tijde opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen
opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste een maand.
2.
Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan heeft een
looptijd van maximaal twee jaar. Indien is overeengekomen dat bij
stilzwijgen van de consument de overeenkomst op afstand zal worden
verlengd, zal de overeenkomst worden voortgezet als een overeenkomst
voor onbepaalde tijd en zal de opzegtermijn na voortzetting van de
overeenkomst maximaal een maand bedragen.
Artikel
13 - Betaling
1. Voor zover niet
later is overeengekomen dienen de door de consument verschuldigde
bedragen te worden voldaan binnen veertien dagen na bezorging van het
goed of in geval van een overeenkomst tot het verlenen van een
dienst, binnen 14 dagen na afgifte van de deze overeenkomst
betreffende bescheiden.
2. Bij de
verkoop van producten aan consumenten mag in algemene voorwaarden
nimmer een vooruitbetaling van meer dan 50% worden bedongen. Wanneer
vooruitbetaling is bedongen, kan de consument geen enkel recht doen
gelden aangaande de uitvoering van de desbetreffende bestelling of
dienst(en), alvorens de bedongen vooruitbetaling heeft
plaatsgevonden.
3. De consument heeft
de plicht om onjuistheden in verstrekte of vermelde betaalgegevens
onverwijld aan de ondernemer te melden.
4.
In geval van wanbetaling van de consument heeft de ondernemer
behoudens wettelijke beperkingen, het recht om de vooraf aan de
consument kenbaar gemaakte redelijke kosten in rekening te
brengen.
Artikel 14 -
Klachtenregeling
1. De ondernemer
beschikt over een voldoende bekend gemaakte klachtenprocedure en
behandelt de klacht overeenkomstig deze klachtenprocedure.
2.
Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen bekwame
tijd, volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de
ondernemer, nadat de consument de gebreken heeft geconstateerd.
3.
Bij de ondernemer ingediende klachten worden binnen een termijn van
14 dagen gerekend vanaf de datum van ontvangst beantwoord. Als een
klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, wordt door de
ondernemer binnen de termijn van 14 dagen geantwoord met een bericht
van ontvangst en een indicatie wanneer de consument een meer
uitvoerig antwoord kan verwachten.
Artikel
15 - Aanvullende of afwijkende bepalingen
Aanvullende
dan wel van deze algemene voorwaarden afwijkende bepalingen mogen
niet ten nadele van de consument zijn en dienen schriftelijk te
worden vastgelegd dan wel op zodanige wijze dat deze door de
consument op een toegankelijke manier kunnen worden opgeslagen op een
duurzame gegevensdrager.